Učitelka se stala na 2 dny žákyní. Udělala jsem obrovskou chybu, říká

FOTO: Nuda ve škole, studentka
Ještě jedna zkouška a už se odstřelíte? Září je taky fajn měsíc. Zdroj: Shutterstock.com

Americká učitelka Alexis Wigginsová strávila v rámci pedagogického šetření dva dny v roli žákyně na střední škole. Nejvíc podle ní žáky unavuje, že jsou nuceni celý den v tichosti sedět na místech a pasivně přijímat informace. Často jsou také učiteli vnímáni jako přítěž.

FOTO: Nuda ve škole, studentka
Učitelé si mnohdy neuvědomují, jak je celodenní sezení unavující. Zdroj: Shutterstock.com

Experiment měl pedagožce a jejím kolegům z American International School ukázat, jak zlepšit kvalitu výuky. Po dvou dnech strávených ve školních lavicích však byla v šoku.

Celodenní sezení v lavici žáky unavuje

Hned první den Wigginsovou překvapilo, jak náročné je ve skutečnosti strávit jediný den ve škole. Může za to hlavně nepřetržité sezení v lavici a nemožnost aktivně zasahovat do výuky. Jediný pohyb většinou představují přesuny mezi učebnami.

„Na konci dne jsem nemohla přestat zívat. Původně jsem chtěla udělat nějakou kancelářskou práci, namísto toho jsem se dokázala jen dívat na televizi. Už ve 20:30 jsem šla do postele,“ líčí svůj první den ve škole. Poukazuje také na to, že studenti po takovém dni ještě musejí řešit domácí úlohy.

Učitelé si podle ní náročnost a stereotypnost školního dne vůbec neuvědomují, protože tráví většinu času na nohou. Převážně stojí před tabulí a během výkladu nebo kontrol práce žáků se pohybují po třídě.

Buďte zticha a dávejte laskavě pozor!

Pro studenty je rovněž mimořádně obtížné celý den se soustředit a k tomu ještě pasivně poslouchat učitelův výklad. Podle Wigginsové se potom nelze divit, když často vyrušují.

„Po chvíli jsem přestala počítat, kolikrát nám bylo řečeno, ať jsme zticha a dáváme pozor. To je normální – učitelé mají jen omezené množství času a musejí ho moudře využít. V průběhu dne ale začnete litovat studenty, kteří jsou znovu a znovu napomínáni. Takhle reagují na to, že celý den musejí jen sedět a poslouchat,“ míní.

Mimoto si někteří žáci musí ve škole připadat na obtíž. Na opakované či méně rozumné otázky totiž učitelé mnohdy reagují nevhodnými komentáři a obracejí oči v sloup.

 

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Martin Ulbrich
Autor je zástupcem šéfredaktora magazínu StudentMag.cz. V minulosti učil češtinu pro cizince na letní jazykové škole nebo působil jako zástupce vedoucího pro ČR v česko-německém literárním koprojektu. V redakci TOPZINE.cz je od srpna 2011.

5 Comments on Učitelka se stala na 2 dny žákyní. Udělala jsem obrovskou chybu, říká

    • No, dle slov už má něco za sebou od učené.. A doba se mění, když neměla podmínky vohdén pro to, aby to zjistila někdy předtím, ale až teď… Pořád lepší někdy, než nikdy 🙂

  1. Mně to přijde úplně směšný, jak kdyby mimozemšťan nastoupil výuku, kterou v životě nepoznal 😀 Celá výuka je založená na zájmu studenta a profesionalismu učitele. Student potažmo žák se nudí, když je učitel nudný

    • Směšná je ta omáčka okolo, podstata je bohužel pravdivá. O tom by se dala napsat celá bakalářka 😀 … takovej vtip jsou třeba naučný videa z 80.let, monotónní hlas podkreslenej totálně uspávací hudbou.. (palec nahoru) docela dost často nám je na střední pouštěli.

      Nuda v hodině, nulová interakce učitele a žáků (méně průbojných) a to jen kvůli minimální, mnohdy žádné podpoře od učitele v případě nesprávné otázky/odpovědi a následná potupa žáka od, o 20+ let staršího člověka, který by se měl chovat dospěle, ale akorát zneužívá svého postavení a zkušeností aby si zvedl ego. Toto je případ 80% učitelů v ČR na ZŠ a SŠ.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*