Píšete si přednášky do notebooku? Méně si zapamatujete, ukázala studie

FOTO: Přednáška
Ilustrační foto. Zdroj: sxc.hu

Studenti, kteří si během přednášky zapisují klasicky na papír, si pamatují více myšlenek než s použitím přenosného počítače. Rozdíl v získaných vědomostech se navíc prohlubuje s odstupem času.

FOTO: Přednáška
Ilustrační foto. Zdroj: sxc.hu

Vyplývá to z šetření amerických akademiků Pama Muellera (Princetonská univerzita) a Daniela Oppenheimera (Kalifornská univerzita), které sledovalo efektivitu obou způsobů zaznamenávání mezi studenty.

Studenti s notebookem po týdnu zapomínají pojmy i myšlenky

Autoři rozdělili studenty do dvou skupin podle metody, kterou pořizují zápisky během výkladu. Půl hodiny po přednášce se ukázalo, že posluchači s notebookem sice napíší větší množství poznámek, v mnoha případech ale jen bezhlavě kopírují předaná fakta.

Během zkoušky zopakovali stejné množství pojmů jako jejich vrstevníci zapisující do sešitu, výrazně však zaostali v pochopení ucelených myšlenek. Při další zkoušce po týdnu byl již patrný rozdíl v obou oblastech – jak ve znalosti faktů, tak v porozumění myšlenkám.

Učitelé: Většina studentů přestává aktivně opakovat

Mechanické opisování mimo jiné ukazuje negativní trend v přístupu studentů nejen k pořizování výpisků, ale i k opakování učiva, na nějž upozorňují zejména učitelé z Velké Británie. Studenti podle nich hromadně upouští od aktivního opakování.

„Většina studentů skončila s tvorbou opakovacích karet, které obsahují zvýrazněná klíčová slova, vizuálních myšlenkových map nebo mnemotechnických pomůcek, které jim pomohou zapamatovat si klíčové prvky jejich práce,“ potvrzuje Ben Solly, zástupce ředitele britské Long Field Academy.

Samotné pořizování výpisků rozhodně nestačí

Učitelé také zdůrazňují, že pouhé zapisování poznámek na papír rozhodně není klíčem k úspěchu. Podle učitele francouzštiny a lingvisty Davida Ceiriog-Hughese je základem psát co možná nejméně, používat charakteristické barvy, spouštěcí slova a především si zápisky pravidelně pročítat.

Právě debaty britských pedagogů s americkými akademiky daly z velké části podnět k vytvoření studie, jejíž podrobnější výsledky představí autoři v některém z nadcházejících vydání vědeckého časopisu Psychological Science.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Martin Ulbrich
Autor je zástupcem šéfredaktora magazínu StudentMag.cz. V minulosti učil češtinu pro cizince na letní jazykové škole nebo působil jako zástupce vedoucího pro ČR v česko-německém literárním koprojektu. V redakci TOPZINE.cz je od srpna 2011.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*